2019. feb 28.

Csuklyások - BlacKkKlansman / BlacKkKlansman (2018)

írta: Petra mozizik
Csuklyások - BlacKkKlansman / BlacKkKlansman (2018)

5b6c4b4e959f3432008b4e12-750-375.jpg

még az Oscar előtt sikerült megnéznem Spike Lee 'BlacKkKlansman' moziját
sokat nem vártam tőle
amikor a tippeket írtam - hogy ki nyer és mit - ezt a filmet nem tettem bele; 1 helyre sem
mindamelett, hogy Lee nevéhez iszonyatosan jó filmek kötődnek ('Malcolm X', 'A belső ember' (iszonyat jó thriller, a TV is sokszor adja), 'Az utolsó éjjel', vagy az 'Oldboy' (az amcsi változat)) és hatalmas megtiszteltetés, hogy jelölték, mint legjobb rendezőt, a filmet pedig mint legjobb filmet - valahogy éreztem, hogy nem ők lesznek a befutók
viszont mikor véget ért a film (vasárnap délután, még a 'Roma' megnézése előtt), nagyon elszégyelltem magam
igen, pontosan azt csináltam, mint sok Akadémia-tag :))
hallomásból ítéltem; még nem is láttam a filmet, de máris volt róla véleményem
mármint neeeeeem, hiszen semmi rosszat nem mondtam, de tény, nem tartottam erősnek (így látatlanban... jó, mi?! borzalmas vagyok!)
miután láttam, csak ültem és meredtem magam elé
teljesen a hatása alá kerültem (így volt ezzel Cannes is, ahol megnyerte a Grand Prix-díjat)
másként, mint mondjuk a 'Green Book' esetében - azt azonnal újra akartam látni; annyira vicces és szerethető volt
másként, mint a 'Roma' után - azt művészileg ismerem el nagyon; intim, visszafogott és gyönyörű
ez a film azonban annyira ütős forgatókönyvvel bír, hogy úgy éreztem, ezt vinnie kell
így a FB posztom alá gyorsan odabiggyesztettem, hogy szerintem az adaptált könyvet megnyeri (így lett - tök jogosan), míg a legjobb original forgatókönyv a 'Green Book' lett (aminek szintén nagyon örültem)
ez a film brilliáns!!
nagyon vicces
miközben iszonyatosan felháborító, ami történik
de az alapja, Gyerekek! és valós történet!
van egy afroamerikai zsaru (párját ritkítja... nem volt gyakori a '70-es években), aki elkezd nyomozni a KKK után, méghozzá úgy, hogy felhívja őket
van olyan naiv, hogy a saját nevével mutatkozik be
fehérnek vallja magát és szidja a "nigrókat"
halálos... meg az is, ahogy a (fehér) kollégái nézik közben :D
a KKK nagyon megkedveli, talizni akarnak vele, és persze szeretnék, hogy lépjen be közéjük (hiszen, aki ennyire gyűlöli a négereket, az hasznos lehet a klánnak)
a telefonban nem derül ki a turpisság, hiszen Ron Stallworth (John David Washington - Denzel W. fia) tud úgy is beszélni, mint egy fehér... (bár ebben ugye NEM kéne különbséget tennünk... a filmben tesznek)
igen ám, de hogyan jöjjön össze a találka?!
Ron megkéri a kollégáját, a zsidó Flip Zimmerman, hogy játssza el őt, használja az ő nevét és menjen el a klán gyűléseire
szeretnék kideríteni, mire készülnek és mikor
már eddig is iszonyatosan szürreális és vicces a dolog, de ezt tetőzi, hogy Zimmerman (Adam Driver - akit imádok, tudjátok; de nem a 'Star Wars' alakításai miatt :D) magas, fekete hajú, picit "törött" orrú
nem elég, hogy Ron Stallworth néven megy oda, hogy a hangja TÖK MÁS, mint az igazi Ronnak, mégis besétál a darázsfészek közepébe védőfelszerelés nélkül; de legalább egy mikrofonnal a mellkasára ragasztva :D
vili, hogy egyes klán tagoknak azért gyanús lesz egy "picit" :)
Felix (Jasper Pääkkönen - aki zseniálisan játszik) elejétől fogva utálja, nem bízik benne és valójában jogos a gyanúja
tudjátok, hogy nem szoktam elmesélni az egész sztorit; most sem fogom... csak azt szerettem volna kiemelni, hogy az ÉLET micsoda forgatókönyveket ír
ilyen sztorit kitalálni sem lehetne
vagy nem merne senki
de EZ megtörtént (kisebb változtatásokkal, de full valós)
ami kitalált, az az, hogy a sztorit Lee 7 évvel korábbra helyezte, a valóságban nem volt Patrice (Laura Harrier) - vagyis Ron barátnője, illetve az igazi Ron nem beszélt külön "fekete" és "fehér" hangon, nem változtatta el a hangját - egyszerűen szépen, művelten beszélt és a telefonvonal túlsó oldalán David Duke-ban még csak fel sem merült, hogy egy színesbőrű zsaru "szórakozik" vele
ja, és valójában nem Ron mondta el neki az igazat (bár az nagyot üt a filmben!), hanem egy újságíró 2006-ban
de ezek a "ferdítések" szerintem simán belefértek
a film minden perce élvezetes, vicces, pezsdítő, cuki, meglepő vagy éppen megható
(a végével, vagyis az utolsó előtti 10 perccel van némi bajom, de majd elmondom, mi volt az)
zseniális az eleje (Alec Baldwin :)), szuper a rendezés, az operatőri munka
az a speech, amit Corey Hawkins levág a black power-gyűlésen, az valami döbbentes; 5*
kedvesek az olyan belassítások, mint a Too Late to Turn Back Now dal a discoban + eleve, az egész soundtrack rendben van
Lee hoz mindent, ami a '70-es évekre jellemző: ott van az osztott képernyő, a ruhák... tökéletes minden
a top kedvenc jelenetem az, amikor Adam Driver beszédórát vesz Johntól :D
fantasztikusak mindkettem, ahogy megpróbálnak "feketén" és "fehéren" beszélni :D
a kedvenc képem pedig a filmből, amikor az igazi Ron ott van a KKK-gyűlésen, mint fekete zsaru (!!) és hallgatja a sok fekete-ellenes szöveget
azért van ott, mert ő védi David Duke-ot (ez a valóságban is így volt)
közben Flip, aki Ron nevével sikeresen beépült a klánba (és persze szidta a zsidókat is a feketék mellett...), szintén ott van a gyűlésen és próbál nem lebukni
szóval, a fotó, ami a retinámba égett (kitettem volna, csak nem találtam meg sehol... grrr...), hogy ott áll egy fehér klán tag, mellette a fekete zsaru, a túloldalán meg egy másik fehér klán tag
az, ahogyan néznek... :D
ahogy mindjárt "robbannak" a dühtől, de persze nem tehetnek semmit :)
amire utaltam, hogy egyedüliként nem tetszett, vagyis inkább picit elnagyoltnak, elsietettnek éreztem, az a dráma (robbantás) volt
addig minden fel volt építve; mondom, néha szinte belassult a film; de itt annyira gyorsan lezajlott és megoldódott minden, hogy szinte fel sem ocsúdtam
utána ünnepelték a két zsarut, majd végül el kellett süllyeszteni az aktákat - ami természetesen iszonyat gáz és felháborító
látunk egy keresztégetést (ami nagyon durva volt; lelkileg és látványnak is)
jah, a végén még a rasszista zsarut is lebuktatják
ezt a 3-4 dolgot vagy 10 perc alatt "ledarálják" - kár volt így sietni
jól fel volt építve minden
volt feszkó bőven, izgalom, lebukás-veszély (az szinte folyamatosan) - szomorú, hogy a vége így össze lett csapva
ezért - és csak ezért - nálam nem 10 pontos a film
viszont! ami ezek után történik, az mégis megkoronázta az egész filmet - és ott látszik Lee igazi, KOMOLY üzenete: bevágják a 2017-es anyagokat Heather Heyer haláláról és a Charlottesville-i eseményekről
az nagyon megrázó... és húsba vágó :(
megkönnyeztem, bevallom
az az "üzenet", hogy hiába telt el 40 (!!!) év, kis túlzással alig változott valami: ugyanúgy ott a gyűlöletkeltés és gyűlölködés
megy a white power és a black power
mindenki rázza az öklét
zárásként: amikor Ron a klán lövöldözős/gyakorlatozós délutánja után megpillantja azt, hogy MIRE is lőttek (mi volt a célkeresztben) - fekete, menekülő (futó) emberek alakjai :(
mint kiderült, ezeket Spike Lee a neten rendelte
valósak, léteznek!! nem gyártották őket a film kedvéért!!
iszonyatos, nem?!
Make America Great Again - ahogy egy klán tag mondja a filmben (de ugye tudjuk, hogy mostanában ki használja ezt a frázist...)
pf... :(
 
(Fotó: businessinsider.com)
(2019. február 28.)
Szólj hozzá

Star Wars Denzel Washington Roma Alec Baldwin Oldboy Jasper Pääkkönen Az utolsó éjjel Topher Grace Spike Lee Adam Driver Malcolm X A belső ember Zöld könyv Corey Hawkins Laura Harrier BlacKkKlansman John David Washington Ron Stallworth Green Book Csuklyások Csuklyások - BlacKkKlansman David Duke