2019. ápr 14.

Expedíció / Annihilation (2018)

írta: Petra mozizik
Expedíció / Annihilation (2018)

annihilation-showcase-poster-e1520959143915-1024x579.jpg

amikor anno láttam ennek a filmnek az előzetesét, annyira furának és szürreálisnak tűnt, hogy nem volt kedvem megnézni
mindamellett, hogy szeretem a sci-fiket...
ma épp ráértem, valahogy beleakadtam és megnéztem
az, hogy rögtön utána leültem és elkezdtem írni róla, pedig általában jót jelent ;)
itt azért ez nem lesz ennyire egyértelmű
ez egy nagyon, nagyon furcsa film - ezt jól éreztem...
és oly sokszor elmondtam már, de most is ezt teszem: CSAKIS olyanoknak ajánlom, akik borzalmasan nyitottak mindenre és nem csak azért ülnek le megnézni egy filmet, hogy jót röhögjenek vagy épp izguljanak, hanem szeretnek közben és utána is gondolkodni róla
mivel itt teóriák vannak és muszáj a lehetséges megoldásokról beszélni, tele lesz spoilerrel a kritikám - úgyhogy careful... ;)
szerintem 2 síkon lehet elemezni a látottakat:
1. mint sci-fit: jön egy alien (faj?! lény?!), ami nem akar bántani minket, csak elkezdi lemásolni, amit lát, érzékel (növény, állat, ember) és szép lassan terjeszkedik (mutálódik)
van, hogy egy állat mutálódik (a krokodilnak dupla fogsora lesz, mint egy cápának), van, hogy az emberek "változnak" növényekké
a táj szépséges, buja, vad és közben végig ott ez a ragyogás (shimmer - nem tudom, a magyar változatban hogy hívták)
a kérdés, hogy mit akar, miért jött ide?!
nem tudjuk, nem derül ki
max. csak annyi, hogy lemásol mindent...
de nem tudjuk a "távlati" céljait
mivel a film egy regény-trilógia (Southern Reach) alapján készült (annak az 1. része, és az is NAGYON átalakítva), lehet, hogy a könyv folytatásaiban ez kiderül
a szerző amúgy Jeff VanderMeer
a film végére még visszatérek, természetesen...
2. mint drámát: 5 nő, mindegyik valamilyen drámától szenved: az egyik addict, a másik magát akarta megölni párszor (vagyis megvagdosta magát), a 3. a lányát vesztette el leukémiában, a 4. rákos, főhősnőnk (Natalie Portman) pedig megcsalta a férjét
a filmben sokszor úgy utalnak ezekre, hogy self-destruction - ami OK, mert tényleg mindegyik magában tépelődik, kínlódik, szenved, de ezeket lehetett volna SOKKAL JOBBAN is bemutatni
szerintem sokkal drámaibb is lehetett volna, hogy ez kiélesedjen
igazából N. P. karakterénél látjuk szépen  - a sok visszaemlékezés miatt (de ő a főszereplő) -, meg a drogos csajnál, amikor bekattan és mindenkit megkötöz
de ez lehetett volna jobb
a filmen átível a rák - ez is lehet egy kiindulási pont
kezdve onnan, hogy így indul a film (az oktatás), majd a főhősök viszonya vele, aztán ahogy ezek a sejtek burjánzanak, terjednek, stb. - rengeteg az összecsengés
a dráma azonban - ahogy említettem - N. P. esetében érthető és egyértelmű: undorodik a korábbi önmagától, amiért képes volt megcsalni a férjét (aki rájött, és emiatt elvállalta ezt az öngyilkos küldetést, ahonnan zombiként tért vissza, majd a halál szélére került); emészti a bűntudat és amikor szembenéz "önmagával" (az alien-doppelgängerével) és megöli azt, utána tud csak egy új életet kezdeni
ez szerintem teljesen érthető, de azért nem "durran" akkorát
ez IS lehetett volna drámaibb, szemléletesebb
hogy miért vagyok ennyire negatív?
Gyerekek, azért, mert a fimet az az Alex Garland írta ÉS rendezte, akinek a nevéhez pl. az 'Ex Machina' kötődik, ami minden idők egyik legjobb sci-fije
imádom!!!
Garland régen elolvasta a könyvet, és azt mondta, úgy írta meg a forgatókönyvet, ahogy emlékezett rá
mintha egy álmot írna le
hát, "gratula"!
ilyet azért nem hallottam eddig... :D
lehet, hogy nem ártott volna mégis csak elolvasni még 1x... ugyebár... :)
talán segített volna...
a vizuál OK, de nem éri el az 'Avatar' minőséget
az izgalom és a dráma pedig sekélyes
ami egyedül lázba hozhatja az embert, az a vége
mint sci-fi és mint dráma - összeérnek a szálak
az egyértelműen kiderül, hogy nem a férje tért vissza, hanem a klón
de vajon Lena az eredeti, vagy a mutáció?!
szerintem egyértelműen az eredeti - amennyiben hiszünk a film képeinek és pl. annak, hogy amikor ő ivott a pohár vízből, akkor nem került vér a pohárba (mint az ál-férje esetében)
illetve, mivel pontosan emlékszik mindenre; a klón-férj pedig semmire (abból, hogy mi történt bent)
OK, de akkor mi az a csillogás a szemében a végén?!
hát csak annyi, hogy a shimmer már benne van
hiszen az már a vérében is benne volt, korábban
szóval ez nem meglepő
szerintem ez azt jelentette, hogy kapott egy új esélyt egy új kezdetre, egy "új" férjjel
hogy ez milyen lesz, nem tudjuk, mert ugye az is kérdéses, hogy készül-e a folytatás a filmhez
világos, hogy olyan ez a befejezés, hogy várná az ember a 2. részt...
volt azért, amit nem értettem: pl. a 8-as alakú, kígyós tetkót Lena és a többiek karján - az mikor és hogyan került oda?! volt valami tetkó-szalon, csak lemaradtam róla?! :P
igazából a színészek jók, mindenki jól, hitelesen játszik, érdekes az egész self-destructing teória (mármint, hogy minden emberben benne van a hajlam, hogy lerombolja azt maga körül, ami jó: az egészségét, a boldogságát, mindent... és ez tényleg így van... valahogy nyughatatlanok vagyunk :P)
viszont nekem ez nem jön át ELÉGGÉ vagy JÓL
mondom, lehetett volna drámaibb
a film maga pedig izgalmasabb
kár...
mindegy, sokak szerint így is a tavalyi év legjobb sci-fije volt
valóban: ez csak 1 vélemény, amivel vagy egyetértetek vagy nem :D
(Fotó: 24.hu)
(2019. április 14.)
Szólj hozzá

Avatar Natalie Portman Jennifer Jason Leigh Oscar Isaac Tuva Novotny Jeff VanderMeer Alex Garland Ex Machina Gina Rodriguez Expedíció Tessa Thompson Annihilation Southern Reach