A harmadik nap (1. évad) / The Third Day (season 1) (2020)
tudjátok jól, hogy a ’Petra mozizik’ oldal No. 1. szabálya az, hogy soha nem olvasok el kritikákat a filmek, sorozatok előtt – próbálok teljesen mentes lenni minden információtól – de ez sajna néha kikerülhetetlen
elém csúszik egy szalagcím, egy komment a FB-on, és annyi
így volt ez ’A harmadik napon’ c. sorozattal is
láttam, hogy az HBO bepromózta állatian – wow, ott van benne Jude Law (imádom) és Emily Watson (parádés volt a ’Hullámtörés’-ben, és azóta nagyon szeretem), na, ez jó lesz
vártam…
aztán pont az történt, amit feljebb írtam: belefutottam 1 sorba (vagy egy ismerős írta?! passz), ami azt üzente, hogy nagyon zagyva (ha nem is ezzel a szóval) és máris elment tőle a kedvem :(
aztán most, a ’Locke & Key’-szerelem után (ami zseniális volt!!) úgy éreztem, van annyi lelki erőm, hogy megnézzek egy ilyet, ami lehet, hogy talán nem lesz annyira jó…
háááát, Gyerekek! legyek én most a házi kritikusotok, az őrző-védő angyalotok és pláne: a HASZNOSAN eltöltött időtök védőszentje…
ha jót akartok, NE erre szánjatok sok-sok órát az életetekből erre, hanem inkább keressetek valami mást (és jót) a Petra mozizik blogon :P
ennyit tanácsolnék ;)
OK, persze, nem minden fekete és fehér, de hogy ez nagy katyvasz, egy művészi ömlengés, egy önkiteljesedés az alkotók számára, az tuti
birkatürelem(!!) kell a nézéséhez és rengeteg „nyelés” - mármint olyan értelemben, hogy „ez de uncsi”, „ez de vontatott”, „ez de érthetetlen”… és hasonlók – majd ezek után MÉGIS folytasd a nézését
sztem. a 2. résznél abba akartam már hagyni, de basszus, akkora hős vagyok – és akár hiszitek, akár nem: elsősorban miattatok, illetve, hogy megírhassam mindezt -, hogy folytattam
most vas. reggel van, nincs még 9h és írok… füstöl a billentyűzet
hozzátenném: ilyet még sosem csináltam, ugyanis nem fejeztem be az egész sorozatot, de már elkezdtem írni a kritikát, hogy ne szálljanak el a gondolataim
természetesen be fogom fejezni – anélkül sosem teszek ki egy írást, ha nem teljes a kép (és sajnos sok félbehagyott sorozat „úszott el” így)
elmondom, hogy eddig mit láttam, mit tudok, mit érzek, majd – terveim szerint – ma befejezem az egészet
utána bízzunk abban, hogy nem ugrom le egy híd tetejéről és ki is tudom posztolni nektek :D :D (viccelek, nyugi)
nos, a sorozat írója és kitalálója Dennis Kelly, aki nevéhez az ’Utópia’ is köthető
a történet ERŐSEN, sőt, szerintem túlzottan is hajaz a ’Midsommar’-hoz (amiről írtam a blogon) – de messze-messze nem annyira jó
+ az érthető
még mielőtt a sztoriba belevágnék, pár szó a felépítéséről, mert az sem átlagos, neeeeem-neeeem
* van egy 3 részes (részenként majd’ 1 óra) szekció, ’Summer’ címmel – ebben játszik Jude Law
* van egy köztes rész, ami 1,5 óra, ez az ’Autumn’ címet kapta – na, itt álljunk is meg egy szóra!
ez egy 12 órán keresztül tartó live stream volt az HBO FB oldalán (nem tudom, megtörtént-e, gondolom, igen), mindez októberben
ennek van egy 1,5 órás „kivonata” (hála ég, hogy CSAK annyi, de még így is brutális szenvedés végignézni!!)
ez igazából maga a ’Esus and the Sea’ fesztivál bemutatása – ezt sokat emlegetik az első 3 részben (aki látja, látta, érti majd)
egy nagy előadás a szigeten, ami bemutatja Jézus útját, szenvedéseit stb. – majd kitérek erre is később
gyors közbeékelés: ITT tartok most
„remek” volt a szombat estém, amit ezzel töltöttem, hogy ezt megnézzem :D
nem vagyok normális, de komolyan!!
* végül van egy szintén 3 részes rész, ’Winter’ címmel, Naomie Harris főszereplésével – ez még vár rám és csak reménykedni tudok, hogy jobb lesz, mint az eddigiek!!
a történet színhelye az Osea Island, ami tényleg létezik, nem CGI ez a fantasztikus út, ami oda visz és amit a dagály naponta kétszer teljesen ellep (vagyis se ki, se be)
Angliában van, a keleti partnál, Essex-ben
ha azt terveznétek, hogy kiruccantok oda (én terveztem :D – de csakis az út miatt <3), nos, szomorú hírem az, hogy nem lehet, ugyanis egy zenei producer magántulajdonában van és pl. Rihanna bemehetett ide (kibérelte az egészet), amikor lemezt készített
meg sokan mások is…
korábban egy elvonó is volt itt, ahol még a néhai Amy Winehouse is megfordult :(
mondjuk, ha gonosz akarnék lenni, mondhatnám, hogy jó helyet találtak hozzá, hiszen aki itt van, az nem könnyen tud kiugrani a kisboltba egy féldekásért :) :)
egyszóval: sajnos nem látogatható a sziget, bár ez a sorozat nem csinál túl jó reklámot neki (max. a szépségével, természeti adottságaival)
és akkor nézzük kicsit részletesebben ezt az egész furcsaságot:
* ’Summer’ – főhősünk, Sam (Jude Law) először lebonyolít egy fura, kissé érthetetlen telefonbeszélgetést, majd egy erdőben bolyong
egy kisfiú pólóját egy patakba ereszti, mint egy papírhajót
ezekre később (és sokára…) fény derül, hogy mi volt ez, mi történt itt (a fiát gyászolja, szertartásosan, minden évben – bár már rég volt a halála)
ekkor meghallja, hogy valakik beszélgetnek, kiabálnak stb. és rátalál egy lányra (Epona - Jessie Ross) meg egy kisfiúra: a lány – előre is bocsi, de ez van – épp felakasztja magát egy fára, a fiú segít neki
S. a segítségére siet… - ugyan a lány már ellökte magát, de még le tudja szedni, meg tudja menteni
a kissrác elfut; a csaj állítja, hogy nem volt vele senki
S. felajánlja neki, hogy hazaviszi, így kerül a misztikus Osea szigetre, ahol épp egy nagy nyári fesztiválra készülnek – ebből és a turistákból van a bevételük
nem mesélek el minden további történést részleteiben, sosem szoktam…
az biztos: S. 3 napig próbál hazajutni, ami nem sikerül neki
hol szimplán a dagály miatt, hol meg azért, mert mindenféle gubancba keveredik
tiszta őrület az egész, komolyan mondom
kizárt, hogy ne jusson haza, ha igazán akart volna – pláne úgy, hogy otthon várja a felesége, a 3 gyereke (itt nem értettem, hogy a már sajna meghalt fiát is „beleszámolja”-e ebbe, de sztem. igen, jelen időben beszél róla, hiába halt meg)
illetve egy nagy balhéba is belekeveredett – vesztegetés, betörés, pénz ellopása, minden (ezt hagyjuk is, mert nagyobb a füstje, mint a lángja, majd végül kiderül, hogy ő maga lopta el a pénzt, nem a betörő)
a lényeg: marad a szigeten, minden akarata ellenére – elvileg azért, mert tudnak neki olyat adni/mutatni (a fiát, aki elvileg nem halt meg), ami miatt marad
de hogy mi is történik vele pontosan?! nos, próbálja „intézni” ezt az otthoni betöréses-ügyet, ami telefon és térerő hiányában nehezen megy
összeszűri a levet (egy szintén családos) turista csajjal, vele sokat isznak, tépnek, drogoznak, buliznak, szexelnek – ilyenkor nem jut eszébe S.-nek, hogy hazamenjen :P
megpróbálja védeni Eponát, illetve utánajárni, hogy milyen a családi háttere – ez sok embert bosszant, és szinte folyton üldözi valaki Samet
emellett folyamatosan jön-megy a szigeten, bujkál, kihallgat, megles embereket + durva rémálmai vannak
elsősorban arról a kisfiúról, akit az erdőben látott (sztem. aki itt nem gyanakszik, hogy ki ő, az nem figyel eléggé…), emellett gusztustalan, kibelezett állatokról (mondjuk olyanokat ébren is lát), sok-sok vérről, egyszer arról is, hogy magát marja meg (kibelezi?! passz…)
őszintén mondom, hogy nagyon ’Midsommar’ az egész
a szekta, az elzárt társaság, a hagyományaik, a fura emberek, az, hogy ő elvesztett valakit és gyászol, a kibelezés, a vér, hogy nem lehet elmenni… bakker, minden!!
csak mondom: az ott jó – minden borzalma ellenére
persze itt is szép lassan és nagyon vontatottan a helyére kerül minden, minden értelmet nyer, de gratula annak, aki ezt kivárja, komolyan mondom
nem tudod, mikor álmodik, mikor van ébren vagy éppen haluzik-e
nekem simán megfordult a fejemben, hogy ő ölte meg a fiát…
meg az, hogy folyamatosan tolják az arcodba (az ott lakók, a turisták) az itt lakókra vonatkozóan, hogy „they are good people” – miközben nagyon nem! – betegek, veszélyesek, gyanúsok és hazudnak, mint a vízfolyás
sokszor úgy tűnik, csak Sam képzeli be azt, hogy üldözik, el akarják verni, valahogyan mindenre van „magyarázat”, közben meg tényleg csúnya dolgok mennek itt a háttérben
meg a vásznon is… igazán megrázó a csaj öngyilkossága az erdőben, de szólok: lesz még ilyen, és váratlanul
nem túl szép képek; felkavaró
zaklatott minden és kicsit érthetetlen, logikátlan is – pláne az, hogy Sam mi a francnak nem húz már haza innen?!
aztán a végén valami nagyon-nagyot fordítanak, bár lehetett sejteni, hogy nem véletlen az, hogy S. már hallott a szigetről, mert a nagyapja itt szolgált anno
megpróbálnak az utolsó 5 percben logikát tenni mindenbe és összegyúrni a látottakat a tényekkel – az ok: Sam leszármazott, szeretnék, ha ő lenne a sziget ’Atyja’ (father)
emiatt rabolták el a fiát, mert az az ő vérvonala, de most, hogy őt a ég ide sodorta, még jobb
hozzátenném: nekem ekkorra már elegem volt az egészből és nem is értem, miért néztem meg a közbeékelt részt
ami azonban pozitívum: Jude Law fantasztikusan játszik – az érzelmek széles tárházát letolja + amin átmegy (majd a köztes részben is), az felér Leo szenvedéseivel ’A visszatérő’ c. filmből :D ;)
tényleg minden van: sérülések, sár, kúszás-mászás, hideg víz… meg a többi
le a kalappal előtte!
ezen kívül, amit első helyen mondanék: fantasztikus az operatőri munka (nekik köszönhető: Benjamin Kračun, Ole Birkeland, David Chizallet)
amit ki lehet hozni ebből a szakmából, azt kihozzák! színekkel, perspektívával, éles-homályos képekkel
tényleg kitűnő munkát végeztek
amikor idegesített a film (sokszor!! :)), akkor próbáltam erre fókuszálni, hogy milyen a látvány, hogyan filmezték le mindezt – és akkor megnyugodott a lelkem :)
a 3. pozitívum pedig még az 1. rész elején volt: Jude L. a pólós/patakos résznél épp zenét hallgat és a Florence + the Machine-től szól a ’Dog Days Are Gone’ – amit naggggggyon imádok
ha magam alatt vagyok, rendszeresen hallgatom; meg amúgy is
fantasztikus dal!
amúgy is rajongója vagyok az együttesnek, Florence Welch-nek meg különösen
az a hang, az a kisugárzás… nagy ikonom
és ez a dal… ááá, imádtam! akkor nagyon jó megérzéseim voltak a sorozatról – amelyek sajnos nem voltak reálisak :D
* ’Autumn’ – mint írtam, a live stream lerövidített változata
ha jót akartok magatoknak, kb. a 23. perctől kezditek el nézni, addig semmi, de semmi nem történik
azt látjuk, ahogyan a sziget lakói készülnek erre az előadásra, dekorálnak, díszítenek, varrnak, beszélgetnek
baromi uncsi és tééééényleg semmi sztori nincs
1 pillanatra feltűnik az a turista csaj, akivel Sam összeszűrte a levet (az első 3 részben neki fontos szerepe van), de soha többet
beindul az előadás, ami nem egy színpadon játszódik, hanem az egész szigeten
egy beavatás előtt álló fiút elkapnak – és neki is hasonló szenvedéseken kell keresztülmennie, mint Jézusnak (nem látjuk, de kiderül a végén)
majd elmennek Samért, aki ekkor már a nagy házban lakik a kissráccal (hiszen pár hónap eltelt az első 3 rész óta)
elkapják őt is és elindul kb. az, ami Jézussal történt az utolsó napjain
utolsó vacsora az apostolokkal – csak a tengerben (jaja, igen… de ez már meg sem kottyant ;)), majd egy sáros, agyagos földben egy gödör kiásása (ami a saját sírja lesz), aztán jön a kereszt cipelése, ami itt egy lerobban, szakadt csónak
kész őrület, komolyan, de fel lehet ismerni Jézus történetét és a stációkat
nagyon lassú, művészies az egész és biztosan van benne annyi szenvedés, mint a ’A passió’-ban volt (bár azt nem láttam)
megjelenik Maria M. is, méghozzá Florence Welch személyében, akihez tök illik ez az egész
+ énekel is, ami külön gyönyörűség!! <3
kezdtem azt érezni, hogy a sorozat címe, a 3. nap is mind erre utal, hogy Jézus a 3. napon támadt fel – ahogyan az első 3 részben Sam is
ergo: megtalálja a feladatát, a célját és egy csoport vezetője lesz (amúgy ez is full ’Midsommar’ – a csajból is királynő lesz), illetve, ebben az őszi részben is ugye Jézus feltámad (a kissrác is, akit szívattak – hála ég)
mondjuk, enyhén fura, hogy amikor vége a sztorinak (keresztre feszítés – szintén a tengerben, hol másutt?!), akkor a falu népe egy rave-buliban tombolja ki magát :P
majd jön Sam (Jézus) és a kissrác is – S. pedig végül hazasétál a kisfiával a házba
de ez sokkal érthetőbb volt, mint a másik 3 rész, hiszen egy ismert történetet dolgozott fel, igaz, nagyon egyedi módon
nem tudom, milyen lehetett 12 órán keresztül élőben nézni mindezt, de ez a director’s cut épp elég volt :D :D
* ’Winter’ – hát, kérem szépen… csak abban bízom, hogy eljutottatok idáig az olvasásban!
vasárnap du. befejeztem ezzel a 3 résszel és MERŐBEN más a véleményem a látottakról!!
hú, nagyon remélem, hogy még itt vagytok velem és nem veszítettétek el a türelmeteket + a lelkesedéseteket a sorozat kapcsán, mint én :P
kérem szépen: minden értelmet nyer, de minden
és azt kell hogy mondjam: ez a 3 rész szuper, zseniális
messze nem zagyva – olyan, mint egy normális (sőt, nagyon izgalmas) thriller
a horror is kevesebb, szinte nincs is
hogy miért?! szerintem okkal: kiderül, hogy Sam egy totálisan zaklatott, beteg lelkületű és pszichéjű pasi és valszeg’ azért volt olyan katyvaszos az a 3 rész, mert őt tükrözte
itt azonban megjelenik a szigeten egy afroamerikai hölgy, 2 kislánnyal (elég hamar levágós, hogy S. felesége), és ő tök normális
OK, erős, karakteres, kicsit agresszív és hirtelen haragú, de egy okos, értelmes nő – nagyon nem olyan, mint Sam
nem csak azért van itt (a lányainak ezt nem fedi fel), hogy megtalálja a 9 hónapja eltűnt férjét, hanem elsősorban az ellopott pénz miatt – az ugyanis a lányai jövője
neki már elege van S.-ből és a hülyeségeiből, tényleg nem „érte” jött
apropó, 9 hónap!
amint ezt kimondják és kiderül, hogy van egy vajúdó nő a szigeten – bamm! azonnal vágod, mi lesz
NANÁ, hogy S. felkoppintotta azt a turista csajt (Katherine Waterston), akivel 1 éjszakára összejött – és ott a lány még viccelt is ezzel, hogy reméli, nem lesz terhes (mert S. nem védekezett)
na, mondom, akkor itt lesz nemulass: Sam az örökös ’father’, vagyis a vezér a szigeten, de itt a 2 gyereke + a kisfia (ha az tényleg ő – erről még lesz szó…), de most érkezik egy ifjú „örökös” is…
azt látjuk, hogy az őszi előadás után pusztulás van
olyan, mintha kihalt lenne minden: lerobbant épületek, emberek alig
kiderül, hogy Sam nem hozott virágzást és mást sem (részletekbe nem mennek bele, sajna…), és a lakosság 2 részre szakadt
sokan S. ellen fordulnak, világos, hogy ők nem örülnek a felbukkanó nőcinek és a kislányainak
miután kiderül, kik ők és túllépünk a sok hazudozáson, a feleség (Helen) frankón utánajár a dolgoknak, kezébe veszi az irányítást, felkeresi Samet stb.
itt sem állok neki sztorizni – a lényeg: minden logikus, érthető, a helyére kerül
Samről és a szigetlakókról is
+ erről a furcsa vallásról, hagyományról is, ami itt megy
külön kiemelném a Kalit alakító kislányt, Freya Allan-t, aki már a ’The Witcher’-ben is átütő volt a különleges megjelenésével és a tehetségével – itt is az <3
mellette Helen és Sam nagyobb lánya, Ellie (Nico Parker) az, aki még ragyogó: elsősorban az éteri szépségével…
wow… csodás az arca, már most modellkedhetne
kétlem, hogy ne fedeznék fel hamarosan ;)
mellettük szuper az anya, Helen is - Naomie Harris tűpontosan hozza azt, amit kell
lehet, hogy nem kedveled az orkán erejű természete miatt, de mégis, annyira átérzed, átéled, amit ő
szuperül játszik!
a történet pedig normális!!! annyira értékeltem!!
igen, a sok szekta-izé és az "akkor most végül ez a kisfiuk vagy sem?!" ellenére is
Sam hiszi, hogy az ő fiuk
Helennek viszont elmesélik a valódi történetet (?! már ha az az…), meg ő is látja: ez nem a halott kisfiuk
ő sokkal idősebb lenne most + messze nem így nézett ki; ja, és ez egy FEHÉR kisfiú, az övüké meg félvér volt ugye…
sztem. Sam azt hisz, amit hinni akar, plusz ez egy jó indok volt az itt tartására (mondjuk az, hogy a „kint” maradt másik 2 gyereke nem érdekelte, azt azért nehezen emésztem meg :()
Helen azonban realista, racionális
az ő célja: elhúzni innen (és ő mindent meg is tesz ennek érdekében) + megvédeni a lányait
az, amikor Sam brutálisan és nagyon véresen legyilkolja azt az embert, millió késszúrással és mindezt a lánya előtt… az rettenet volt
tényleg nem normális és maradjon csak itt
én sem akarnék ilyen embert a gyerekeim mellett – még akkor sem, ha ezzel őket védte (ez azonban nem ad okot arra, hogy valakibe 100x beleszúrjunk)
OK, értem, itt adta ki a dühét, itt adta ki a haragját, amit évek óta magában hurcolt, de akkor is sok volt
a sorozatzáró rész utolsó percei azonban nagyon jók, két okból is:
H. ugye nem hiszi, hogy ez az ő kisfiuk, mégis, amikor elbúcsúznak (ő menekül el a lányokkal; Sam és a fiú maradnak), a kissrác mond neki egy olyan dolgot, amit csak H. és a saját fia tudhattak – uh, az sokkoló volt, libabőrös pillanat (+ később még a csíkos póló is a záró képkockákban)
(most akkor ez mégis csak az a fiú?! csak nem öregedett és még bőrszínt is váltott?! passz… de ad gondolkodnivalót)
a másik pedig: Helen beülteti egy csónakba a két kislányt és a testére erősített kötéllel húzza át őket (úszva) a szárazföldre; mindezt a jéghideg vízben
vagyis: ami az ’Autumn’ részben volt, az megismétlődik: ott Sam imitálta ezt, húzta a csónakot, csak a szárazföldön – mintegy cipelte a „keresztet”, itt pedig a felesége teszi ezt
csodálatos metafora! imádtam!
na ezek az igazán fantasztikus pillanatok!
szerencsére happy end van – a nő és a lányok túlélik, az meg, hogy mi megy a szigeten ezek után – ki tudja… és kit érdekel?!
vissza nem akarnék térni soha…
ez az egész sorozat és a róla való írás is nagy tanulság: sosem szabad semmit elsőre bírálni, elítélni; a teljes képet (ergo: mind a két oldalt) kell nézni
ez van az életben is
semmit nem szabad elsőre lehúzni, látni kell a végét is
ettől még nem lett jobb az élmény az eleje kapcsán :D :D – az nekem kisebb katasztrófa volt, viszont így teljes a történet
nagyon össze van pakolva
a köztes résszel együtt is
legyen türelmetek végignézni – akkor jó ;)
(Fotó: twitter.com)
(2021. január 11.)