2022. dec 08.

1899 (1. évad) / 1899 (season 1) (2022)

írta: Petra mozizik
1899 (1. évad) / 1899 (season 1) (2022)

637ba2102a24330bd51f53b5_website_headers_size_2.png

előre szólok: ne várjatok tőlem megoldásokat és hatalmas megfejtéseket a sorozat kapcsán… lehetetlenség kitalálni, mi megy itt
csak teóriáink lehetnek; no, azok nekem is vannak
és amúgy nem lehetett kitalálni az évad végét sem, természetesen
szóval, aki még nem nézte meg ezt a remek és OKKAL népszerű sorozatot, most NE olvasson tovább, mert spoilerek lesznek
erről ugyanis nem lehet úgy beszélni, hogy próbálsz ködösen fogalmazni és semmi sem elmesélni…
én legalább is nem tudok
és nem is célom :P
tehát: SPOILER jön, a megnézés után gyertek vissza és olvassátok el az írásomat, OK?
nem tudom, ki látta a ’Dark’-ot, ki hallott róla, ki olvasta az első 2 évadról szóló kritikámat?!
azokat imádtam
az első beszippantott, mint Alizt a nyúl ürege (és nem véletlenül ezzel a hasonlattal élek – egyrészt passzol is a sorihoz, meg passzol EHHEZ is, de ezt majd kifejtem…) és nem engedett
jól csavarták a 2. évadot is
piszkosul szerettem mindent benne
a szereplőket, a sztorit, az alakításokat, a rendezést, azt, hogy németül beszélnek benne (ha jól emlékszem, az volt a Netflix első (csakis) német nyelvű sorozata) és a betétdalokat is
hibbbbbátlan volt…
egészen a 3. évadig, amit már annyira, de annyira megcsavartak, hogy feladtam
már csak 1-2 rész hiányzott a végéből, de nem bírtam
hozzátenném: a ’Westworld’-öt már a 2. évad elején elengedtem
és igen, az a ’Dark’-nál sokkal bonyibb és komplexebb volt, de a ’Dark’-ot is túltolták
a 3. évad már tényleg annyira (ok nélkül) sokrétű volt, hogy belefáradtam abba, hogy megpróbáljam megérteni ezt az egész Ádám-Évás eredettörténetet
egyesek szerint kár volt feladnom, mert jó lett a vége
egy kedves barátnőm el is mesélte (már annyira nem érdekelt az egész, hogy nem zavart a spoiler és a leleplezés sem), de amikor a minap taliztunk, mondtam neki, hogy már nem emlékszem, mi lett a vége, mondja már el újra… és ő maga sem emlékezett rá!
sejthetitek, milyen lehetett… :P
(és nem, nem az ő memóriájával van baj, a filmmel volt baj!)
amúgy van olyan ismerősöm is, aki szintén kb. ott adta fel, ahol én – neki is túl sok volt
így a 3. évadról nem is készült kritika, amit kicsit bánok… befejezhettem volna…
de nem visz rá a lélek, hogy újra elkezdjem és most írjak róla nektek
ne hari
cserében inkább belevágtam a Jantje Friese - Baran bo Odar alkotópáros új sorozatába, az ’1899’-be, amit a Petra mozizik Facebook-oldalon ajánlott egy kedves követőm
igazán köszönet érte, ugyanis kb. befaltam az egészet
ez IS nagyon behúzott
már eleve a nyitózene, a ’White Rabbit’ a Jefferson Airplane-től, ami már a ’Félelem és reszketés Las Vegas’-ban is eléggé fontos szerepet tölt be (vagyis egy legendás pillanatban csendül fel) ;)
na, és itt akkor fel is bukkant Aliz és az ő Csodaországa – ugyanis erről szól a dal
igen, az egész film egy Csodaországban játszódik, nem tudod, mi valóság, mi álom, mi játék
hogy kerültél ide, majd oda…
hogy lehet egy hajó padlózata alatt egy alagút
hogy lehet egy kinti táj, egy síkság „fala” mögött a hajó oldala
és hasonlók…
tudom, úgy tűnik, zöldségeket beszélek, de ezek történnek
az eleje máris árulkodó, ugyanis nem rögtön 1899-ben vagyunk a hajón, Amerika felé, hanem láthatjuk, ahogy a főszereplőnőnket, Maurát (Emily Beecham) egy elmegyógyintézetben viszik be egy szobába, üvölt az apjával, a bátyját keresi, lekötözik egy székhez, majd hopp, felébred a Kerberos-on
és máris felteszem az első kötözködő kérdésemet: ha átkerül ebbe a világba (mint később megtudjuk, ez egy szimuláció, kvázi, számítógépes játék), akkor MIÉRT látszik a két csuklóján a leszíjazás nyoma?!
ennek mi értelme volt?
de sajnos máris bekúszik a legaggasztóbb kérdésem is – és bocsi, hogy nem állok neki a sztorit mesélgetni, kifejtegetni –, vagyis, hogy ha az egész szimulációt a nő csinálta (ő a ’Creator’), akkor mi a csudának ebbe a korba jött vissza, miért látszik a csuklóján a nyoma a jelennek (ami később kiderül, hogy nem is a jelen – WTF?!) és MIÉRT nem ismeri fel a férjét és pláne a gyerekét, hiszen AZ VOLT a cél, hogy a beteg gyerekével együtt legyen
de ha meg a 2099 a jelen, amit a végén látunk, akkor miért kreált a nő (vagy bárki más… pl. a tesója, Ciaran – akinek a nevének jelentése „little dark one”) egy olyan körítést, hogy a nő elmegyógyintézetben van
vagy ki tudja… nem is ő, hanem a fia
vagy az apja
á, hagyjatok már! belebonyolódtam :D
viszont ha azt nézzük, lehet, hogy 2099 egyáltalán nem a jelen, hanem egy újabb szimuláció és M. tesója, C. igazából nem is egy hús-vér ember, hanem egy computer vagy egy számítógépes program
az a fő, hogy az ember nem unatkozik, folyton kattoghat, ötletelhet, hogy mi zajlik itt
a ’Dark’ alaphelyzete nekem jobban tetszett, a karakterek is, az idősíkok is (az egyértelműen egy időutazás), itt picit uncsi volt ez a hajós téma
ami viszont abszolút a + oldalon van, az a vizualitás – egyszerűen imádtam, ahogy a rózsabogarak hatására (egy újabb WTF?! :D) megnyíltak ezek az „átjárók” a múltba, ahogy az a folyosó „kialakult”, az pöpec CGI volt, szerettem
meg azt is, amire feljebb már utaltam, amikor észreveszik, hogy a háttér, a horizont igazából csak egy fal, lefedve egy szép „poszterrel”, mint a ’Truman Show’-ban
ott a "világ" vége, mögötte már csak emberek vannak, akik téged néznek (ahogy itt is…)
de ha már ezt a filmet idéztem, a rengeteg hasonlóság a ’Dark’-kal evidens, emellett pedig beugrik az én szerelmetes filmem, az ’Egy makulátlan elme örök ragyogása’, és abból az, hogy emberek ki akarják töröltetni a múltjukat az agyukból, de néha flashback-jeik még vannak
a látvány mellett szuper, amikor 1-1 karakter múltjába belelátunk
mindenkinek van egy drámája, igazából egy ok, ami miatt meg akarhat pattani a valóságból
és olyan sztorik is, amik még nem derültek ki (a papé, Ángelé vagy mondjuk Oleké – utóbbi különösen érdekel, nem tudom, mi ez az olajos cucc, amiből kimászik…)
ezeket piszkosul várom majd a 2. évadban, egy picit jobban is, mint azt, hogy miazatyaúristen történik itt :D
filmes utalás – nem is egyszer – a ’Mátrix’ és szerintem van benne némi David Lynch ’Mulholland Drive’ is…
meg egy kicsi ’Lost’ is – pláne a múlt megidézése kapcsán
ha még jöhetnek pozitívumok, nagyon örültem a ’Dark’-ból a pasinak (Andreas Pietschmann) és két extrán szexi férfiembernek: a Danielt (a férj) alakító Aneurin Barnardnak (aki walesi származású) és a szintén „jöhet!”-kategóriás Oleknek (Maciej Musiał) :P
tudjátok, hogy imádom az ilyen szöszi lengyel-orosz és/vagy skandináv vonalat…
tényleg minden szép és jó, ha félretesszük azt, hogy próbáljuk átlátni, mi ez az egész
szépen építkezik, derülnek ki a dolgok, ha nem is rakétasebességgel (talán a legtöbb kritika emiatt érte a sorozatot – mások szerint; nekem OK volt)
tény, hogy nem az utolsó 1-2 részre hagytam volna mindent IS, picit előbb lehetett volna kibontani a dolgokat
nem a spaceship-et, persze, azt az utolsó pillanatra kellett hagyni, hanem pl. ezt a „beteg a gyerekem, gyógyíthatatlan, szóval csinálok egy szimulációt, amiben folyton vele lehetek” (csak éppen miért felejtem el???? miért kell ennyi idő, hogy valaki - aki a férjem és rá sem emlékszem - elmondja, hogy ő a fiam... a legutolsó WTF?!)
sok-sok, sőt millió kérdés maradt megválaszolatlan, de azért nincsenek álmatlan éjszakáim emiatt
nekem eddig a ’Dark’-ot nem nyomta le, de tény, hogy picit más is
természetesen várom a folytatást, a „megoldást”, addig meg lehet a teóriákat gyártani vagy éppen bosszankodni, ahogy én tettem feljebb :P
azért még szerettek, ugye? :D <3

(Fotó: stopscrolling.joinhint.com)

(2022. december 8.)

Szólj hozzá

1899 Lost Dark Mátrix David Lynch Jefferson Airplane White Rabbit Félelem és reszketés Las Vegasban Alice Csodaországban Mulholland Drive Egy makulátlan elme örök ragyogása Westworld Aneurin Barnard Egy makulátlan elme Truman Show Baran bo Odar Andreas Pietschmann Jantje Friese Emily Beecham Miguel Bernardeau Maciej Musiał José Pimentão Fflyn Edwards