2022. jan 26.

Butch Cassidy és a Sundance kölyök / Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

írta: Petra mozizik
Butch Cassidy és a Sundance kölyök / Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

pv3lyriftodujodc9mcef92zzog.jpg

néha jó leülni és régi klasszikusokat nézni
egyrészt, rácsodálkozni, mennyire szuper filmek készültek régen is (és itt a magyar filmeket is említhetném… sajnos néha azt érzem, a maiak meg sem közelítik őket :(), vagy éppen elgondolkozni azon, hogy mennyire felgyorsult a világ, ölünkbe szakadt a technika és ma már mindenre IS képesek vagyunk
nem kell az eredeti helyszín, van CGI háttér; sem a kaszkadőrök, hiszen embert-állatot „megcsinálnak” az IT-sok pár mozdulattal :P
de persze álságos lenne azt mondani, hogy régen minden szép és jó volt
pro és kontraként említhetem a ’Suspiria’ c. horrort – írtam a blogon a régiről (1977 – miccccsoda évjárat ;)) és az újról is; de ott van ’A hét mesterlövész’, ahol 1 kritikába tettem bele a két filmről a véleményemet
az egyiknél a régi SOKKAL jobb, a másiknál (pont a westernnél) meg talán az új picit erősebb… vagy igazából a kettőből lehetne gyúrni egy igazán jót
de – és ez most durva lesz!!! – én nem vagyok annyira elszállva a ’60-as változattól, Yul Brynner ide, Steve McQueen oda
(mondjuk, róluk sok vicces és meglepő anekdotát leírtam, már csak azért is olvassátok el a kritikát :))
azt hiszem, ha már régi filmek és ha már western, akkor a ’Butch Cassidy és a Sundance kölyök’ tényleg kihagyhatatlan darab
amiért én szerettem, azok a ’nem tipikus westernes vonások’ – majd mesélek róluk (de TOP kedvenc a biciklizős rész <3)
no, de ki is volt ez a hét vadnyugati hős?! mert amúgy tényleg éltek…
Butch Cassidy (igazi nevén: Robert Leroy Parker) onnan kapta a bandita nevét, hogy egyszer dolgozott egy hentesüzletben (butcher), a Sundance kölyök meg (aki amúgy Harry Alonzo Longabaugh) nem azért lett "Naptánc", mert a Nap sugarai olyan szépen táncoltak az arcán… hanem mert egyszer Sundance-ben tartóztatták el :P
(ha már Sundance, a Sundance-i Filmfesztivál épp zajlik… ;) – Robert Redford cége rendezte az első fesztivált 1978-ban, Salt Lake City-ben – és ugye a filmben R. R. a kölyök :P, szóval innen ered a neve)
visszatérve az eredeti, valós „hősökre”, a film forgatása alatt (az igazi) B. C. lánytesója, Lula Parker Betenson gyakran felbukkant és besegített - főleg sztorikkal ;) (de ott lettem volna!)
ja, és imádta Paul Newman alakítását – azt mondjuk én is! ;) (sokkal szimpibb alak, mint a S. kölyök)
a film rengeteg, RENGETEG díjat nyert, Oscarból mindjárt négyet, és ezek közül a legfontosabb a forgatókönyvért (William Goldman) járó és az operatőri (Conrad L. Hall) elismerés – ezeket adom… 1969-ben ezek megérdemeltek
viszont aminek igazán örültem, az a zene, és az rögtön dupla szobrot ért: legjobb filmzene és legjobb betétdal - Burt Bacharach
és hogy melyik volt ez a dal?!
ha láttátok a mozit, azonnal vágjátok, de ha nem, akkor most talán meglepődtök majd…
ez ugyanis a "Raindrops Keep Fallin' on My Head", aminek a szövegét Hal David írta, az énekes pedig B. J. Thomas (bár eredetileg Bob Dylant kérték meg rá, de elutasította)
ja, és pont a kedvenc biciklizős részemnél szól…
de amúgy kinek NEM AZ a kedvence a filmből?!
persze van bankrablás, lovaglás, üldözés-menekülés, szerelem, sok-sok lövöldözés… de ez mind semmi
az a rész annyira kellett bele!! pedig Robert R. utálta… :P
de hála ég, mégis maradt (ja, arról meg ne is beszéljünk, hogy ő benne sincs a jelenetben igazán, csak a végén)
parádés az egész!!!
(amúgy valóban P. N. bringázik – ha mást hittetek volna -, kivéve annál a résznél, ahol felborul és nekiesik a kerítésnek, azt az operatőr, Conrad L. Hall tolta le – már csak ezért IS jár neki az Oscar szobor! ;))
R. R. „hisztije” ellenére nagyon élvezte ő is a filmet és a forgatást, főleg a sok sört, amit Mexikóban ittak (minden, ami Bolívia a filmben, az Mexikó valójában :P) – jól is tették amúgy, mert az egész stáb iszonyatosan beteg lett a helyi víztől, kivéve a 3 főszereplőt, akik vagy üdítőt vagy alkoholt fogyasztottak (a forgatás alatt is ;))
az is legenda már, hogy eredetileg Steve McQueen és Paul Newman játszotta volna a két főszerepet, S. McQ lett volna a Sundance Kid és az ő neve lett volna elöl a film címében – ő azonban kiesett, jött R. R., mint Sundance, a címben pedig felcserélődött a két név
az egyedüli nagy kérdőjel nekem George Roy Hill, a rendező, aki egy fura figura, nincs valami nagy humorérzéke és pl. nagyon nem jött ki a női főszereplővel (aki egy csoda…), Katharine Ross-szal (és P. N.-nel is volt egy erős vitája)
amúgy nem rossz arc, jó filmeket rendezett, de itt csupa olyan sztorit olvastam róla, ami nem tette a kedvencemmé… (pl. nagyon makacs volt mindenben, nem lehetett hatni rá, a lelkére beszélni)
maga a film, amellett, hogy milliónyi díjat nyert, hogy meghatározó volt a színészek, az alkotók életében, mindenki másra is nagy hatással volt – pl. David Fincherre, aki emiatt lett rendező ;)
és hogy végre a saját érzéseimről beszéljek: én is nagyon szerettem
van, hogy laza, kellemes tempójú, máskor megy az üldözés
vicces, hogy Bolíviában olyan munkát vállalnak, ahol nekik kell a pénzre vigyázni – kecskére a káposztát… -, de azt is megcsinálják
azt mondjuk nem értettem, miért nem használtak egy fránya kendőt, hogy elfedjék az arcukat… odáig nem jutottak el
mondjuk, így is 8 évig „tevékenykedtek” Bolíviában anélkül, hogy elkapták volna őket
cuki, amikor spanyolul tanulják a bankrablós szakzsargont, hahaha :D
a film leggyengébb és számomra is teljesen érthetetlen része az, amin Paul Newman is összeveszett ezzel az „átok” rendezővel, vagyis, amikor a menekülés közben berongyolnak a seriffhez (aki saját magát megkötözi, hogy úgy tűnjön, kényszerítették, miközben jól ismeri a srácokat… :D – az jó!) és azt mondják, hogy be akarnak állni a katonaságba, a seriff meg rossz ötletnek tartja és nem támogatja őket ebben
P. N. javasolta a rendezőnek, hogy ezt az üldözéses rész végére tegyék, mert így lóg a levegőben, és valóban nagyon idióta ott, ahová bevágták
George Roy Hill azonban hajthatatlan volt – ebben IS és oda tette, ahová ő gondolta
és xar ott, konkrétan
logikátlan… menekülnek, benéznek a seriffhez, majd menekülnek tovább
Newman jól gondolta, hogy ennek a végén (nem a film végén, hanem ennek az üldözős résznek a végén) kellett volna jönnie, mintegy lezárásként, és amikor nem jön össze nekik az "életmódváltás" :P, az tényleg egy ok, hogy lelépjenek külföldre és folytassák azt, amiben jók – raboljanak
ezt leszámítva szerintem is jó tempójó, jó hangulatú a film
van benne szerelem, az sem szokványos
humor – de azért nem vígjáték
2 különböző ember, a barátságuk
és közöttük ez a szép nő, akinek szintén picit „érdekes” a viszonya mindkettejükkel
klassz a vége (ezt csakis így lehetett megírni!), klassz az is, amikor a csaj lelép, elköszön tőlük (ez eredetileg másképp lett volna, egy közös mozizás után, de jobbnak találták ezt a megoldást - ismét egy forgatókönyvi bravúr)
masszív 10/10
kultfilm és nem csak ezért kell látni…
(Fotó: empireonline.com)
(2022. január 26.)
Szólj hozzá

Steve McQueen Bob Dylan Paul Newman David Fincher Robert Redford Burt Bacharach A hét mesterlövész Hal David Butch Cassidy Sundance kölyök Butch Cassidy és a Sundance kölyök Yul Brynner William Goldman Conrad L. Hall George Roy Hill Suspiria Katharine Ross Sundance kid Sundance Kid Robert Leroy Parker Harry Alonzo Longabaugh Lula Parker Betenson Raindrops Keep Fallin on My Head B. J. Thomas