2019. máj 26.

Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány / Extremely Wicked, Shockingly Evil, and Vile (2019)

írta: Petra mozizik
Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány / Extremely Wicked, Shockingly Evil, and Vile (2019)

extremelywicked-blogroll-1549409511891_1280w.jpg

idén valahogy fókuszba kerültek a sorozatgyilkosok, és az őket bemutató filmek, sorozatok
ott van ugye a 'The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story', amit én is elkeztem nézni, de mivel iszonyatosan brutális volt + az első pár rész alig szólt a divattervezőről (és az ő meggyilkolásáról), így abbahagytam
azt azonban el kell ismerni, hogy a gyilkos játszó Darren Criss viszonyt hidegrázósan jó (díjat is kapott érte a Golden Globe-on)
jön majd Tarantino filmje (Cannes-ban már bemutatták: 7 perces standing ovationt kapott, de díjat sajna nem), ami ugye a Manson-bandáról szól
és itt van ez, a világ egyik leghosszabb és legbonyolultabb címét viselő opusz Ted Bundyról
gyorsan leszögezném: a barátnője, Elizabeth önéletrajzi írása alapján készült
ennél azért jóval több történt... és emiatt lehetett volna a film is árnyaltabb
ha már említettem az 'American Crime Story' c. sorozatot - NA, ott kellett volna ezt feldolgozni
maximálisan!!
persze, jó így is, filmben, de Bundy ennél sokkal komplexebb személyiség volt
itt pl. semmit nem tudtunk meg az előéletéről (OK, értem... ezért írtam, hogy a csaj könyve volt az alap) és egy csomó bűntény is kimaradt
az, hogy Bundy ilyen lett, nem véletlen
mint annyi minden, ez is a gyerekkorára és a fiatal éveire vezethető vissza
mondjuk arra, hogy azt hitte, hogy az anyja a nővére... sokáig... és iszonyatosan lesokkolta, amikor kiderült számára az igazság (a nagyszüleit hitte az igazi szüleinek)
nevelőapjával sosem jött ki igazán
és volt egy nagyon drámai szakítása is, ahol őt hagyták el - valszeg' ez okozta a legnagyobb csalódást számára
de az is színesítette volt a filmet, ha pl. bemutatják, amikor a rendőrség kitüntette (!!), mert megmentette egy fuldokló kisgyerek életét
persze, persze, ez így sok lett volna, meg hosszú is
de számos olyan sztori volt az életében, ami filmre kívánkozott volna :(
emiatt mondtam, hogy szuper lett volna sorozatként feldolgozni
na, de maradva ennél a filmnél:
jó volt, DE... nagyon zavart, hogy Bundyt végig csak jófiúnak, szépnek, kedvesnek és kellemesnek látjuk
aki ugye ragaszkodik az ártatlanságához
vili, ez volt a cél, hogy ÍGY lássuk és csak ezt lássuk róla
1 jelenettől eltekintve nem mutatják a gyilkosságait sem
viszont az, hogy az alkotók csakis a mi szimpátiánkra építenek, nem fair és nem korrekt
szerintem
ehhez hozzájárul az is, hogy ugye a csaja (Liz) full szerelmes belé, rajong érte, hisz abban is, hogy Bundy nem bűnös és a csúnya, gonosz rendszer akarja őt bűnbaknak beállítani
ez sem segített a megítélésén
frankón úgy vagy vele nézőként, hogy te is kedveled, lenyűgözőnek, intelligensnek találod és szinte elhiszed azt is, hogy ártatlan
nekem emiatt túl kevés volt a vége, az az 1-2 komolyabb jelenet
nem azt mondom, hogy egy durva, véres filmet kellett volna csinálni, de szerintem ütős lett volna, ha látjuk azt, hogy micsoda kettős életet élt
így azt kell hogy mondjam, Zac Efron alakítása sem volt olyan hatalmas
félre ne értsetek: jól játszott, és tetszett, hogy végre nem egy gagyi vígjátékban látom őt, de még jobb lett volna látni az őrületet a szemében... valahogy felismerni ezt a kettősséget
max. a kutyás jelentben jött ez elő egy pillanatra, de még a végén (amikor vallott Liznek) sem volt az igazi...
azt amúgy nem is értettem... még ott is bizonygatta, hogy ő semmit nem követett el, majd végül csak elárult valamit az egyik gyilkosságról (utána meg a zsaruknak is)
amúgy nem is csak ez az egy tárgyalása volt - volt egy külön a 12 éves kislány esete kapcsán is, ahol szintén halálra ítélték (ott is ő védte magát)
illetve olyan is előfordult, hogy üvöltözött a tárgyalóteremben, teljesen elveszítve az önuralmát
szóval sok minden kimaradt
aki nem ismeri a történetét (nyugi, én sem ismeretem teljesen; most olvastam utána), annak ezek (talán) nem is hiányoznak
jól megoldották, tényleg jól sikerült a film - szerintem elérték a céljukat (hogy fura módon te is szimpatizálsz vele, ahogy mindenki, a valóságban is), viszont a valós események pontos ismeretének hiányában IS azt éreztem, hogy nem eléggé ütős és durva a vége
undorodni kellett volna; gyűlölni, átkozni, bármi...
itt pedig erre már nem nagyon maradt idő vagy tér...
a csaj (Liz) eljut oda, hogy "elengedi" és belátja, hogy gáz volt a csávó, de pl. akit elvett a tárgyalás alatt (és gyereket csinált neki) - vele mizu?!
jó lett volna látni azt is, ahogy ő megtörik és kiborul - nem csak a lámpák lekapcsolásával
Liz karaktere szerintem jól fel lett építve: sokáig azt hisszük, hogy a szerelme elvesztése miatt ennyire depis
de király az a csavar, hogy ő (is) felnyomta Tedet
sőt, a valóságban nem is csak egyszer beszélt a zsarukkal (még fotókat is küldött nekik)
ja, és Jerry karaktere (Liz kollégája/pasija) teljesen kitalált
gondolom, kellett bele egy kis dráma, féltékenység... de nem volt ilyen ember Liz életében
a rock-rajongóknak biztosan jó hír lesz, hogy James Hetfield (Metallica) is kapott egy kis epizódszerepet a filmben ;)
de sok más híresség is felbukkan: pl. Dr. Sheldon Cooper, vagyis Jim Parsons vagy mondjuk John Malkovich, aki szerintem az egyik legnagyobb alakítást nyújtja a filmben, mint Edward D. Cowart bíró
összefoglalva: tényleg baromi jó lett a film, szívesen megnézném újra, viszont ÉN máshogy csináltam volna meg - amiatt, hogy a végén elégtételt érezz és akár magadtól is megundorodj, amiért képes voltál 1 percig is szimpatizálni vele...
a tanulság pedig: drága édesanyák és édesapák, óvjátok a lányaitokat mindentől és mindenkitől!!
mondjátok el nekik, hogy nem mind arany, ami fénylik, és hogy a nagyon helyes, kedves, kiművelt és intelligens pasik is lehetnek bűnözők, sőt, akár gyilkosok is... :(
(Fotó: ign.com)
(2019. május 26.)
Szólj hozzá

Metallica Tarantino Ted Bundy Quentin Tarantino Gianni Versace Jim Parsons Zac Efron James Hetfield Lily Collins Charles Manson American Crime Story Darren Criss The Assassination of Gianni Versace Once Upon a Time in Hollywood Átkozottul veszett Extremely Wicked Shockingly Evil Sokkolóan gonosz és hitvány Edward D. Cowart