2022. aug 06.

Crimes of the Future (2022) Minden, mindenhol, mindenkor / Everything Everywhere All at Once (2022)

írta: Petra mozizik
Crimes of the Future (2022) Minden, mindenhol, mindenkor / Everything Everywhere All at Once (2022)

crimes_of_the_future.jpg

mv5bzjm0mdfmzdctnmfjmi00mzm2lwjlymitmzk2mtjlzdi1zgrkxkeyxkfqcgdeqxz3zxnszxk_v1.jpg

van 1-2 alapszabályom a blog kapcsán, amikhez a kezdetek óta ragaszkodom: az egyik, hogy magyar filmről nem írok kritikát (ok: hogy ne bántsak meg olyan alkotókat, akik itt élnek közöttünk vagy esetleg akár ismerem is őket…) – ezt eddig tudtam tartani és szeretném a jövőben is
a másik: nem írok olyan filmről vagy sorozatról, amelyet nem fejeztem be, nem néztem meg végig
most ezt az utóbbi szabályt szegem meg – és nem azért, mert „a szabályok azért vannak, hogy megszegjük őket”, hanem mert egyszerűen teljesen ki vagyok akadva…
nem is 1, hanem rögtön 2 (!!) film kapcsán is
és muszáj ezt megosztanom veletek, hogy ha lehet, ne fussatok beléjük, vagy ha mégis, akkor ne nézzétek meg ezeket az „alkotásokat” :P
persze a bátor vállalkozók nyugodtan, nem akarnám visszatartani őket – Isten ments –, de azért nekik is jobb, ha tudják, mire számíthatnak :)
az egyik filmnek kb. az 1/3-át láttam, a másiknak a 2/3-át, de azt is úgy, hogy kb. le kellett kötöznöm magam a kanapéhoz
nagggyon szenvedtem
de azt mondtam magamnak: „sebaj, meg kell néznem, akarok írni róla a kedves olvasóimnak, túl kell, hogy éljem” – viszont mikor már a szemeimet akartam volna kikaparni, hogy ne lássak többet belőle, eszembe jutott egy egyszerűbb megoldás: szabályt módosítok :D
vagyis, most először – és ebből NEM akarok rendszert csinálni – írok egy-egy félkész kritikát erről a 2 moziról
nem, továbbra sem helyeselem az ilyen DŐRE tetteket és nagyon elítélem magamat érte :) :) – de ez van… ezt ki KELL adnom magamból
egyszerűen szorít, fojtogat, szóval muszáj!
1. az első film (amiből csak az első 1/3-ot láttam) a ’Crimes of the Future’, aminek még nincs is magyar címe, és ha szerencsénk van, nem is lesz, mert nem kerül a mozikba :P
a kultrendező, David Cronenberg alkotása, akit a legtöbben csak „véres báró”-ként szoktak emlegetni, hiszen igencsak letette a védjegyét a horror műfajában
emellett elvont, kicsit művészibe is hajlik a stílusa
nem biztos, hogy mindenki azonnal megérti és megkedveli a dolgait…
én nem vagyok különösebb rajongója, de azért tudok róla, elismerem, hogy nagy név a szakmában
nos, ezzel a mozival Cannes-ba robbant be és már a vörösszőnyeges bevonulások és fotók alkalmával felírtam magamnak a film címét, hogy erre majd a jövőben keressek rá
nos, ha már jövőbeli bűnök – amire a mozi címe is utal – szerintem nekem ez volt egy igazán nagy bűnöm, hogy annyira hajtottam ezt, annyira látni akartam! :(
de amikor a rendező neve mellett megláttam, hogy Viggo Mortensen (akivel a rendező már az ’Eastern Promises’-ben is együtt dolgozott… (na, az nagyon jó film!!), meg mellette még jópár másik filmben is), aki szerintem egy óriási tehetség, akkor jót sejtettem
szerepel még a filmben a manapság nagyon felkapott Léa Seydoux is, aki lassan kötelezőnek érzi, hogy cici villantson – most sem teszi ezt másként :P
és mellettük Kristen Stewart, akiről nem gondolok túl sokat… :P
amikor láttam, hogy a film műfaja body-horror, eléggé felvontam a szemöldökömet, de ha elkezdi nézni az ember, rájön, hogy ez tényleg az
nagyjából bemutatom az alapsztorit: ez segítségemül lesz abban, hogy máris elszörnyedjetek :P
valamikor a jövőben a világ egy lepusztult, sivár hely, az emberek pedig valamiféle mutáció következtében pl. nem éreznek fájdalmat
szemetet esznek és semmi bajuk nem lesz tőle
illetve a testük szintén úgy mutálódott, hogy új szerveket növesztettek magukban/magukon (pl. van egy pasi, akinek tele van a teste fülekkel – de csak a két „rendes” fülével hall)
lehet ez nagyon kellemetlen is, pl. egy (vagy több) tumor, ami se nem jó, se nem kellemes és nem segíti őket az életben
nem mindenki változott meg, vagy nem biztos, hogy mindegyik változás végbement rajta
a film első öt perce megalapozza a hangulatot – már ott éreznem kellett volna, hogy halandó, „hagyj fel minden reménnyel”
de nem, nem, én csak makacsul mentem előre…
szóval, van egy kisfiú, aki elkezdi zabálni a kukát (nem a szemetet belőle, maga a kuka széleit), mintha valami ostya lenne
és látszik, hogy neki ez tök oké
az anyja ki van borulva, hogy ez a gyerek nem gyerek, hanem valami elfajzott „izé” és egy párnával megfojtja, majd felívja telefonon az apát, hogy jöjjön érte, itt hagyja a hullát, ő lelép
„jó”, nem??
kész! őrület!
de mondom, jó-jó, hangulatkeltés, majd jobb lesz
az én gyomrom elég sok mindent bevesz, nem lesz itt sem gond
kicsit depis, rendben…
nos, drága Barátaim, ez több, mint depis
undorító, gyomorforgató és valahogy nem találtam a fogódzót, a kapaszkodót, az üzenetet
a világ kifordult a sarkaiból, megy a szervkereskedelem (hiszen a plusz szervek jók lesznek valakinek), nyilvános műtétek zajlanak – ez az új performansz…
a műtött egyén ébren van, hiszen semmit nem érez
a közönség meg fotózza, borozgat, kedvesen cseverészik
Viggo M. pl. egy olyan egyén, akinek nőnek a szervei, a tumorok – és amúgy elég xarul is van ettől
egy speckó (szürreális, mozgó, „karokkal” az ember húsába „csimpaszkodó”) ágyban kell aludnia, egy speckó székben ülnie/enni – de minden fáj neki, az élet is
itt már bevillan D. C. kissé „zizi” agya és vizualitása, hiszen az ágy és a szék is több, mint érdekes – ja, és a műtőasztal is, amit gépek üzemeltetnek
no meg a társa, L. S., aki egyben egy tetováló művész is – V. M. belsejében tetoválja az adott szervet, majd kiveszi, és amikor már kint van egy tálcán, látjuk, milyen „szép” (??) a tetoválás
Gyerekek, ugye bennetek is az van, hogy ez egy rémálom, abból is a legrosszabb, mint amikor vizesen ébredtek…
(ha esetleg mégis érdekesnek találjátok, az azért van, mert így mesélem el :) :) :))
van itt mindenféle alvilág, beépülés, és kiderül, hogy "surgery is the new sex" – amire több példát is látunk
ezeket nem részletezném
eredetileg úgy terveztem, leírom nektek, mi volt az a rész, ahol feladtam, ahol azt mondom, hogy ez már nekem is ÖNCÉLÚ
nem, nem szeretem ezt a kifejezést, nem is szoktam használni – de ezt itt validnak érzem :(
tudom, meg kellett volna várnom, mi a vége, mi az üzenet: az, hogy szétcsesztük a bolygót és már fájdalmat sem érzünk emiatt?! hogy „éljen, van megoldás a szemét kérdésre… majd megesszük”?!
kész!!
őszintén mondom nektek, nem érdekelt a vége, egy kicsit sem
most lecsekkoltam a Wikipédián, mi lesz
nos: főhősünk is szemét-zabáló lesz és végre ettől boldog lesz
yippi! éljen!
most komolyan?!?!
Cannes-ban 6 perces standing ovation-t kapott… nem értem… de tutira velem van a baj :(
amúgy Cronenberg saját forgatókönyve, az ’eXistenZ - Az élet játék’ óta most írt először
ezt mondjuk adom is, az ’Eastern P.’-en érződik, hogy nem ő írta - az egy brutál erős sztori, izgalmas, fordulatos és semmi szürreális nincs benne
viszont agresszívnek agresszív
amúgy D. C. korábban is írt már egy scriptet ezzel a címmel, hogy ’Crimes of the Future’, 1970-ben, az is egy sci-fi volt, de tök más a sztorija (azé sem kedvesebb, teszem hozzá…)
még egyszer elnézést, hogy nem néztem végig, még a Ti kedvetekért sem, de képtelen lettem volna rá :(
valami borzalmas volt…
és nem értem…
miért kell ez?!
***
2. ’Everything Everywhere All at Once’ – azért kaptam fel a fejem erre a filmre, mert valaki dicsérte
és esküszöm, esküszöm, nagyon megpróbáltam végignézni, de feladtam
hozzátenném: SOKKAL jobb és emészthetőbb, mint a fenti „mű”
abszurd vígjáték, kicsit sci-fi, időutazás, párhuzamos dimenziók és életek, picit Mátrix is („betölthetsz” magadnak programokat, pl. harcművészeteket) – ezekkel nem is lett volna bajom
szeretem ezt mind
azt hiszem, a türelmemet vesztettem el
mentségemre mondom, hogy a két filmet nem egymás után néztem, nem az első után érzett undor és depi húzta le ezt is – de tény, az sem segített rajta, hogy ’Stranger Things’-et nézek közben, ami viszont, mint tudjuk, zseniális és hibátlan…
szóval, bocsi… erős volt a kontraszt :P
azt kell, hogy mondjam, messze nem életem legrosszabb filmje (arra esélyesebb a ’Gerry’ – amiről a blogon is írtam… na, abba TÉNYLEG majdnem belehaltam), sőt, nagyon vicces
az, ahogyan átugranak egyik univerzumból/síkból a másikba – és az a dolog, amit EZÉRT tenniük kell, az mindig nagyon szórakoztató
hol undi, hol szürreális, hol „erotikus” (hahaha – aki látta, sejti majd, mire gondolok), hol meg csak egyszerűen vicces – ezek mind nagyon ki lettek találva
ami inkább zavart, az a túlpörgetett, túlburjánzó, nagggyon színes (vagyis inkább: nagyon változatosnak és színesnek akarták láttatni az alkotók) terek/ugrások
az egész filmnek kb. az a lényege, hogy egy anya nem akarja elveszíteni a lányát, illetve nem tudja őt elfogadni, nem tud azonosulni vele – de ezt most persze eléggé leegyszerűsítettem
kiderül, hogy más idősíkokban, más univerzumokban ő, az anya (Michelle Yeoh – aki amúgy szuper…) egy nagyon okos nő, egy lángelme
a lánya (Stephanie Hsu) viszont a multiverzumok legnagyobb ellensége, akit le kell győzni(e)
nagyjából ennyi…
ugrabugrálnak egyik helyről a másikra, hol hot dog virsli (igen, jól halljátok) van az ujjaik helyén, hol megtanulhat főhősünk harcolni (erre utaltam korábban is), hol meg visszaugrunk a jelenbe, a kínai család „normál” életébe: apuka (aki el akar válni), anyuka (aki egy zsémbes nő), a lány, aki leszbi és ezt el kell fogadtatnia otthon, és a nagypapa, aki a világáról alig tud és kerekesszékhez van láncolva
az anya, Evelyn megnézheti, más síkokban milyen élete lett volna: hol énekesnő, hol séf, hol ünnepelt filmsztár
mint kiderül, EZ az élete a leggázosabb, a legrosszabb „változat”, ami vele történik – épp ezért jó, mert ebből fejlődhet, tanulhat
így leírva nem tűnik ez akkora katyvasznak, tudom, de nézve – NEKEM!! – az volt…
túl sok
tőlem messze volt a stílusa, meg minden…
ennek ellenére az IMDb-n 8 fölötti pontot kapott, szóval valamit biztos tud a film (vagy csak sok távol-keleti látta és felpontozta :P de szemét vagyok… bocsi…), amit én nem láttam benne
ami még a humor mellett + pontot kap tőlem, az a sok kikacsintás, popkulturális utalás – szerintem messze nem is vettem észre mindet (rengeteg utalás van ázsiai, távol-keleti filmekre, rendezőkre…)
az ’Everywhere’ résznél (3 részből áll a film) hagytam abba, valahol a vége felé
és nem, most sem érdekel, mi lesz a vége
gondolom, az anya megérti és elfogadja a lányát és valahogy „felszabadítja” ebből a gonosz szerepkörből
nekem zagyva volt, összevissza
hú, nagyon nem az én világom :(
***
no, ennyi lett volna
elkövettem, megléptem, szabályt szegtem
remélem, elnézitek nekem :P
próbálok NEM visszaélni majd ezzel a jövőben – muszáj lesz végigszenvednem minden rossz filmet is, csak úgy írhatok róluk érdemben…
most pedig visszatérek szeretett sorozatomhoz, amiből még van 1 rész <3

(Fotók: tg24.sky.it; imdb.com)

(2022. augusztus 6.)

Szólj hozzá

Viggo Mortensen Kristen Stewart Mátrix David Cronenberg Léa Seydoux Michelle Yeoh Gerry Eastern Promises Stranger Things Stephanie Hsu Minden mindenhol mindenkor Everything Everywhere All at Once Crimes of the Future eXistenZ - Az élet játék eXistenZ